marți, 6 septembrie 2016

Birdkeeper’s guide to African Greys - recenzie de carte

Astăzi vă invit să citiți o carte din aceeași serie cu cea de data trecută. Același autor, Greg Glendell, ornitolog, fost crescător de papagali și actual deținător de papagali gri africani, ne oferă o excelentă lucrare plină de informații utile despre aceste minunate animale de companie.

Am citit cartea acum câțiva ani, dar am recitit-o acum din nou, din scoață în scoarță, ca să pot comenta aici despre ea pentru publicul român, mai ales pentru fanii paginii Descoperă Papagalii.

Dintre toate cărțile despre papagalii gri africani pe care le-am citit, aceasta este preferata mea. Ca și cartea despre amazoni pe care am prezentat-o în ultima recenzie, este publicată în exact același format: 96 de pagini pline de informații verificate, sfaturi experte și fotografii care și azi, 9 ani de la publicare, arată prosapere și inspirante. Ca toate cărțile din seria „Birdkeeper’s guide to …”, este plină de informații utile, expuse clar și concis, pe înțelesul tuturor.

Autorul este un fost crescător de papagali, expert în comportamentul papagalilor de companie și care își împarte casa cu un jaco și cu un timneh ca animale de companie, cu toate problemele pe care le implică. Greg Glendell scrie din ca un om de știință ce a studiat comportamentul păsărilor prin prisma analizei aplicate a comportamentului (applied behaviour analysis, sau ABA).

Tehnicile și metodele recomandate în carte și bazate pe ABA se concentrează pe comportamentul observat (ce face pasărea) și rezultatele cooperării cu pasărea pe bază de recompense. Nu se preocupă deloc cu ce gândește sau ce simte pasărea, lucruri care sunt mai greu măsurabile. Această abordare practică și prietenoasă are șanse mari de a modifica comportamentul păsării rapid și cu frustrări minime.

Conținutul cărții a fost selectat așa fel încât fiecare pagină conține informații pe care fie nu le știam, fie mă bucur să le am la îndemână ca referință pentru orice în legătură cu papagalii gri africani.

Primele capitole ne fac cunoștință cu jaco așa cum sunt și cum trăiesc ei în natură, în pădurile tropicale din inima Africii. Primul pas pentru a înțelege firea și nevoile dragilor noștri jaco din casă este să aflăm câteva lucruri de bază despre rudele lor sălbatice. Astfel, putem aprecia firea sociabilă dar și timidă a acestui locatar al pădurilor dese, liniștite, din preajma Ecuatorului.

Capitolele următoare intră direct în problemele practice, de la alegerea pentru adopție a unui pui sănătos, de la un crescător serios, la acomodarea puiului cu noua familie, până la toate aspectele legate de viața sa în grija deținătorului.

Cum recunoaștem un pui sănătos? Ce fel de colivie se potrivește unui gri african? Care este cel mai bun regim de hrană pentru această specie? Ce trebuie să știe un jaco bine educat și cum îl putem învăța cele mai benefice comportamente? Cum ne descurcăm în cazul în care papagalul s-a îmbolnăvit sau a zburat pe fereastră? Toate aceste întrebări și multe altele, care vor fi de interes pentru orice deținător de jaco, primesc un răspuns clar de la un expert în domeniu în paginile acestei cărți.

O recomand cu căldură ca lucrare de referință pentru deținătorii de jaco ca animal de companie și celor care, ca și mine, nu au un astfel de papagal, dar sunt fascinați de calitățile sale. De preferință, cumpărați cartea înainte de a cumpăra colivia, papagalul și celelalte lucruri necesare!

Voi răsfoi cartea mai pe larg și voi discuta câteva detalii într-un video pe pagina Facebook Descoperă Papagalii.

Iată videoul și pe YouTube:

Lectură plăcută!